Kategóriák

Fájdalomcsillapítás

Immunrendszer, belső szervek

Háztartás - otthonápolás

Fogyókúra -diéta -méregtelenítés

Fitness-wellness gépek

Aromaterápia - illóolajok

Személyes higiénia - szépségápolás

Női harmónia

Férfi egészség

Egészséges gyermekek

Kávék, teák, élelmiszerek

TIENS termékek

Ajándék ötletek Hölgyeknek - Uraknak

Sportolóknak - Sportkluboknak

LifeCare termékek

Gépek - készülékek

KIEMELT ajánlatok

Google+

Facebook

60 tipp a kánikula elviseléséhez

2016.06.15.

60 tipp a kánikula elviseléséhez

Idén ismét itt a kánikula
Mi pedig adunk néhány tippet, hogyan kerüljük el a rosszullétet

 60 tipp a kánikula elviseléséhez


Hőségriasztási fokozatok:
A hőségriasztásnak három fokozata van.

Az I. fok egy figyelmeztető jelzés, ha a napi középhőmérséklet eléri, vagy meghaladja a 25 Celsius-fokot.
A fokozat II. szintűre emelésére akkor van szükség, ha a napi átlaghőmérséklet legalább három egymást követő napon eléri vagy meghaladja a 25 fokot.
A III. fokozatot akkor hirdetik ki, ha a napi átlaghőmérséklet várhatóan három egymást követő napon eléri a 27 Celsius-fokot.

 

Lakások, helyiségek hűtése

  • Mit lehet viszont tenni a hagyományos társas- vagy panelházban kánikula idején a légkondicionáló beszerelésén kívül? Lehetőleg csak éjszaka szellőztessünk, hajnalban a déli, keleti tájolású ablakokat zárjuk be.
  • Már reggeltől árnyékoljuk a lakást; e célra a kibillenthető redőny a legjobb megoldás, mert beengedi a levegőt. Maga a redőny kevésbé melegszik át a napsugárzás hatására, ha csillogó fehérre van festve. Ha ilyen eszköz nincs a lakásban, vagy túl bonyolult lenne beépíteni, szereltessünk ponyvatetőt, napellenzőt az lakás napsugárzásnak leginkább kitett oldalára. Ha ez sem megvalósítható, árnyékolási célból megteszi a reluxa is, vagy a világos, természetes anyagú függöny.
  • Ha valaki nem érzékeny rá, próbáljon kereszthuzatot csinálni, és használjon ventilátort. Ezzel a szoba vagy a lakás hőmérséklete cseppet sem csökken, de a mozgó levegő jótékonyan befolyásolja a hőérzetet.
  • A ventilátor hatását fokozza a készülék elé elhelyezett nagy tál jég, de az is, ha megnedvesítjük a csuklónkat
  • ·     Jó szolgálatot tesznek a falra felfuttatott kúszónövények
  • Egy irodában folyamatosan melegítenek a számítógépek, fénymásolók, nyomtatók - ezek közül érdemes kikapcsolni azokat, amelyekre nincs feltétlenül szükség. Otthon a sütést-főzést érdemes este lebonyolítani.
  • Az épület zöld növénnyel való befuttatása nyáron védi a falakat az átmelegedéstől, télen pedig akár 30 százalékkal is csökkenhet emiatt a fűtésszámla (ezen túl az ép vakolatra felfuttatott növények védik a falfelületet).
  • A tetőterek, közvetlenül a födém alatt elhelyezkedő lakások átmelegedését a burkolat fehérre festésével lehet csökkenteni - ezt a legkönnyebben a lapos tetejű épületeknél lehet kivitelezni. Nem véletlen, hogy a mediterrán térségben a házfalakat is igyekeznek fehérre festeni.
  • Ha a ház tartószerkezete bírja, érdemes tetőkertet kialakítani, de ez előtt mindenképp kérjük ki statikai mérnökök és kertészek tanácsát.
  • a légkondicionáló kevesebbet fog fogyasztani, ha egyébként is árnyékoljuk a hűtött helyiségeket. Nem pörgetjük fölöslegesen a villanyórát, ha 25-28 fokra állítjuk a klímát, amikor a szabadban 30-35 Celsius-fokos meleg van. Ez abban is segít, hogy ne terhelje a szervezetet a hirtelen hőmérsékletváltozás, ha túlhűtött helyiségből lépünk ki a forróságba.
  • A ventilátort csak rövid ideig használja, mert kiszárítja a szervezetet

Folyadékpótlás, táplálkozás

  • igyon nagy mennyiségű, jó minőségű ásványvizet. A folyadékbevitel a nagy melegben akár napi 3 liter is lehet
  • A tartós hőség és a testben keringő folyadék kis mennyisége hőkimerülést okozhat. Tünetei az erős verejtékezés, sápadtság, izomgörcsök, fáradtság, gyengeség, szédülés, fejfájás és émelygés,hányás. Elsősorban az idős, magas vérnyomásos embereket, a szabadban fizikai munkát végzőket érinti. 
    A hosszú ideig tartó izzadás bőrkiütést vagy görcsöket is okozhat.
  • Testünk az izzadás által hűl le, de nagyon nagy hőségben elveszítheti ezt a képességét. Ekkor gyorsan emelkedik a test hőmérséklete, ami hőgutát okozhat. 
    Ez nagyon komoly állapot, károsíthatja az agyat és más szerveket, esetenként akár halálos kimenetelű is lehet.

    A hőguta tünetei: vörös, forró, száraz bőr, szapora pulzus, lüktető fejfájás, szédülés, émelygés, zavartság vagy tudatvesztés. 
    Ha valakinél a fentieket tapasztaljuk, hívjuk a mentőket. Addig is: fontos a beteg lehűtése. 
    Vigyük árnyékba, permetezzünk rá hideg vizet, mossuk le hideg vízzel, vagy ültessük hideg vizes kádba, legyezgessük.
  • Igyunk sok alkoholmentes folyadékot, kinti munka közben pihenjünk többször.
  • Ne fogyasszon alkoholos is magas cukortartalmú italokat,! Az alkoholos és cukros italok vizet vonnak el a szervezetből, fokozzák a szomjúságot.
  • A szénsavas italok vízhajtó hatásuk miatt kerülendők, legjobb a buborékmentes ásványvíz, vagy a káliumban gazdag narancslé
  • A koffein vízhajtó hatású (kávé, fekete tea, energiaitalok, cola) ezért kerülje a koffein tartalmú italok fogyasztását
  • Pótolja az izzadással elvesztett sót is! A vízivás sópótlás nélkül veszélyes lehet, mert felborul a szervezet ion háztartása
  • Ha elindul otthonról, vigyen magával 1 liter vizet, kisgyermekes szülő a kicsi(k)nek az italát, kisállatnak is készítsen oda innivalót és ivásra alkalmas tálkát
  • A forró napokon szervezetünk energiaszükséglete 15 %-kal csökken. A kalória és zsiradékdús ételek fogyasztása fokozza az izzadást, és rossz közérzetet, emésztési problémákat okozhat. Ezért inkább naponta többször együnk, és keveset, a napi étrendet kalóriaszegény, könnyen emészthető ételekből állítsuk össze.
  • Ne együnk meleg leveseket. Ha levesre vágyunk, hideg gyümölcslevest fogyasszunk. Ne ragaszkodjunk a meleg ebédhez és vacsorához.
  • Ne használjunk csípős fűszereket, mert ezek fokozzák a verejtékmirigyek működését
  • Kiválóan segítik a kellemes közérzet elérését a hideg fagylaltok, jégkrémek (kis mennyiségben!)
  • Kerülje felhevült testtel, leizzadva a hideg folyadék fogyasztását, mert ezzel könnyen „leforrázhatja” tüdejét, mellkasát, és tüdőgyulladás, meghűlés, torokgyulladás alakulhat ki
  • Melegben kiválóan oltja a szomjat a meleg, vagy langyos tea.
  • A jéghideg italok a keleti egészségfilozófia tanítása szerint még a nagy melegben sem ajánlatosak, mert rengeteg energiát von el a szervezettől a hideg ital hatására a belek, és egyéb belső szervek felmelegítése. Javasolják a szobahőmérsékletű, langyos, vagy meleg – de nem forró italok fogyasztását
  • A szervezet napi folyadékigényét fedezheti kefir, joghurt, gyümölcsleves, ivóvíz, különböző ásványvizek, gyógy-gyümölcs tea, méregtelenítő tea, natúr zöldség és gyümölcslevek, paradicsom ivólé, friss zöldségek gyümölcsök fogyasztásával
  • Gyógyszereit tárolja megfelelő hőmérsékleten. Ha tartósan 25 C° fölé megy a nappali hőmérséklet, célszerű a gyógyszereket hűtőszekrényben tárolni, akkor is, ha ez nincs a dobozra ráírva.

Különösen veszélyeztetettek: csecsemők, idősek, betegek

  • Főleg csecsemők, kisgyerekek, 65 évnél idősebbek, fogyatékkal élők, szívbetegek és magas vérnyomásban szenvedők tartoznak a kánikulában a legveszélyeztetettebbek körébe, ezért náluk kiemelten oda kell figyelni, hogy elég folyadékhoz jussanak, és hogy a déli órákban ne tartózkodjanak a napon.
  • A kánikulában a gyomorfekélyesek állapota is rosszabbodhat
  • Az asztmatikus panaszok gyakoribbá válnak
  • Lassabban gyógyulnak a gyulladások
  • A lázas betegekre különösen figyelni kell, fokozottan ügyeljünk a lázas gyermekek folyadékpótlására!
  • Hipertóniában, szív-és érrendszeri betegségben szenvedők esetében óvatosan kell a folyadékot pótolni, mert esetükben nem korlátlan a folyadékfogyasztás. Bár az izzadás miatti folyadékvesztés súlyosabb esetben szívritmuszavart is okozhat, ám a nagy folyadékbevitel is kóros terhelést okozhat szervezetüknek. Ezért aranyszabály, hogy óránként egy deci, azaz naponta másfél liter folyadékot szabad elfogyasztaniuk.
  • Hőségben rosszullétet okozhat a hirtelen mozgás, ezért a betegek lassan, óvatosan váltsanak testhelyzetet
  • A szédülés azt jelzi, hogy nincsen elég folyadék az érpályákban, ezt fokozatosan, apránként pótolni kell
  • Keresse fel orvosát, ha krónikus betegségekben szenved, vagy többféle gyógyszert szed
  • Ha bármi szokatlan, furcsa tünetet észlel, azonnal forduljon orvoshoz

Hűtse testét

  • Tartózkodjon árnyékban a legmelegebb órákban, 11-15 óra között
  • Kerülje a megterhelő fizikai munkát. Ha szabadban dolgozik, kinti munka közben pihenjen meg többször, sok folyadékot fogyasszon, használjon magas faktorszámú naptejet
  • Kerülje a megterhelő sportokat, figyeljen a folyadék, só és ásványi anyagok pótlására
  • Ha napra megy, viseljen széles karimájú kalapot, és napszemüveget
  • Tartsa testhőmérsékletét alacsonyan – hideg borogatással, vagy hideg vízzel hűtse csuklóját, alkarját, bokáját, tarkóját, homlokát. Arcát gyakran mossa meg hideg vízzel, vagy törölje át nedves törlőkendővel
  • Gyakran zuhanyozzon vagy fürödjön langyos vízben
  • Viseljünk könnyű öltözéket, szellős, laza, világos színű ruházatot, kerüljük a nehezen szellőző, vastag, szoros ruhákat
  • menjünk légkondicionált helyiségbe!
  • Fedetlen fővel ne tartózkodjunk huzamosabb ideig a napon. A felmelegedő agy fejfájással, hányingerrel jelez, súlyosabb esetben a test hőmérséklete – akár a láznál – megemelkedik, és végül teljesen felborulhat a hőháztartás: a beteg összeesik és eszméletét veszti
  • Felhevült testű személyt, beteget tilos lehűteni, mert a gyors hőveszteségtől görcsös állapot alakulhat ki, és reflexként megállhat a szív

Utazás, szabadidő - előzzük meg a baleseteket:

  • A melegből adódó rosszullétek miatt jobb, ha a szívbeteg kánikulában nem vezet autót
  • A szokásosnál magasabb hőmérséklet meleg fronti hatást válthat ki az arra érzékenyeknél: lassulnak a reflexek, hirtelen álmosság, fáradékonyság törhet rájuk. Ez vezetés közben veszélyhelyzetet okozhat.
  • Semmiképpen ne hagyjanak az autóban sem kisgyermeket, sem állatot, mert a zárt járműben gyorsan 50 C°-ra felmegy a hőmérséklet, ami nagyon megviselheti – szélsőséges esetben akár meg is ölheti – a bent maradottakat
  • A közúton állatokat szállító, fuvarozó járművek vezetőinek ajánlják, hogy az állatok hő elleni védelmét másfél-két óránkénti megállással, folyadékpótlással, és locsolóhűtéssel lássák el.
  • Ne hagyjunk a gépkocsiban napsütésnek kitett helyen hajtógázzal működő flakonokat és gázöngyújtót, mert ezek tüzet okozhatnak
  • Felhevült motorú autóval, járművel ne álljunk a száraz aljnövényzetre, mert a gaz és az autó is lángra kaphat
  • A közúton, vasúton utazó dohányzók égő gyufát, cigarettavéget ne dobjanak ki a járműből, mert könnyen nyári avar-, bozót-, gabona vagy erdőtüzek keletkezhetnek.
  • Ne ússzunk teli hassal, vagy ittasan
  • Gyerekeket ne hagyjunk felügyelet nélkül sem a vízben, sem a vízparton.
  • Tilos felhevült testtel vízbe ugrani, mert a gyors hőveszteségtől görcsös állapot alakulhat ki, és reflexként megállhat a szív
  • Szemét- és gazégetéskor, illetve szabadban való sütögetéskor a tűzrakás helyét csak azután szabad elhagyni, miután meggyőződtünk arról, hogy a tűz nem gyulladhat 
vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Szólj hozzá elsőként!